U-ważny blog

Empowerment w firmie - odpowiedź na przeszkody i ograniczenia w biznesie
Podczas naszych regularnych działań konsultacyjnych z menedżerami, zarządami i właścicielami firm rodzinnych, często spotykamy organizacje, które zawdzięczają sukces wyjątkowości swoich szefów, ich pomysłowości, skłonności do ciężkiej pracy, oddaniu albo niezwyczajnej konsekwencji. Bywa jednak i tak, że ze względu na takie unikalne cechy, firmy te popadają w kłopoty...Także dlatego, że nikt inny w firmie nie dorównuje tym szefom pod względem takich cech. Tymczasem zmienność środowiska biznesowego, nowe technologie, rozwój rynku i konkurencja sprawiają, że jednoosobowe przywództwo w długoterminowej perspektywie może stać się przeszkodą i ograniczeniem.
Odpowiedzią na taką sytuację jest Empowerment (z angielskiego - wzmocnienie).
Co to jest Empowerment w zarządzaniu?
Empowerment w zarządzaniu to podejście polegające na delegowaniu odpowiedzialności, kompetencji i uprawnień pracownikom, aby umożliwić im podejmowanie decyzji, działanie i podejmowanie inicjatywy w swoich obszarach działania. To także proces wspierania pracowników w rozwoju ich umiejętności, zaufania i samodzielności, co prowadzi do zwiększenia ich zaangażowania w pracę i poczucia, że są ważną częścią organizacji.
Dając pracownikom możliwość podejmowania decyzji i wpływu na swoją pracę, czują się oni bardziej zaangażowani i odpowiedzialni za jej wyniki. Kiedy pracownicy mają większy wpływ na swoje zadania i procesy, często generują pomysły na poprawę efektywności i jakości pracy. Pracownicy, którzy czują, że mają wpływ na wyniki swojej pracy, są bardziej zmotywowani do osiągania celów i często angażują się w poszukiwanie nowych, innowacyjnych rozwiązań. Właściwe delegowanie uprawnień pozwala na szybsze podejmowanie decyzji, eliminując konieczność ciągłego uzyskiwania zgody od wyższych instancji. Uzyskuje się wyższą sprawność operacyjną. Pracownicy otrzymując szanse na podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów, rozwijają swoje umiejętności i zdolności.
Aby osiągnąć sukces w realizacji tak rozumianego Empowerment'u, ważne jest, aby kultura organizacyjna wspierała takie podejście, i dysponowała liderami we wszystkich obszarach działalności. Zatem kluczowe jest rozwijanie umiejętności przywódczych nawet u osób, które formalnie nie pełnią roli kierowniczej. Liderzy są potrzebni, aby byli gotowi wspierać innych pracowników, budować zaufanie i zapewniać wsparcie w procesie podejmowania decyzji. Empowerment w zarządzaniu może być jednym z kluczowych narzędzi przyczyniających się do efektywnego i zadowalającego środowiska pracy.
Czego wymaga Empowerment od Liderów w Firmie?
Wszystko zaczyna się od zaufania. W tym znaczeniu liderzy to wzorce, chodzące przykłady obdarzania zaufaniem pracowników. Wiary w ich zdolności do podejmowania decyzji w swoim obszarze odpowiedzialności. Zaufanie do odpowiedzialności i profesjonalizmu jest tu fundamentem.
Zaufaniu do odpowiedzialności towarzyszy korzystanie z niej. Nie chodzi o puste deklaracje, lecz o autentyczne delegowanie odpowiedzialności: Liderzy powinni przekazywać odpowiedzialność za zadania i procesy swoim podwładnym. Delegacja ma być zrównoważona i odpowiednio dostosowana do zdolności i kompetencji pracowników. To zaś wymaga jasnych celów. Należy zapewnić wyraźne cele i oczekiwania, tak aby pracownicy wiedzieli, jakie rezultaty są oczekiwane od nich i jakie są granice ich działania. Jakie zasoby mają w dyspozycji i ramy ich wykorzystywania. Jednym z kluczowych zasobów jest dostęp do informacji. Kadra liderska powinni mieć możliwość zapewnienia pracownikom dostępu do odpowiednich informacji, wiedzy i zasobów, które pozwolą im podejmować dobrze poinformowane decyzje.
Empowerment nie może istnieć bez odpowiedniego wsparcia dla rozwoju umiejętności pracowników. Organizacja powinna inwestować w szkolenia i rozwijanie kompetencji swoich pracowników. Niezbędne są do tego systemy i narzędzia wspomagające rozwój. Empowerment nie pozostawia pracownika samotnie w rozwoju. To nie jest tylko sprawa osobista.
Osobnym zagadnieniem jest uznawanie sukcesów swoich pracowników i odrabianie lekcji z niepowodzeń. Organizacja oraz jej liderzy powinni wspierać podejmowanie ryzyka i uczenie się na błędach. Warto też wspomnieć o konieczności zrozumienia różnorodności: kadra liderska muszą być świadomi różnic między pracownikami i szanować ich indywidualne perspektywy, doświadczenia i umiejętności. Bez tego nie sposób osiągnąć dobrego zastosowania Empowerment'u.
Jak to pogodzić z wynikami operacyjnymi?
Oto kilka kroków, które można podjąć, aby pogodzić Empowerment w zarządzaniu z koniecznością osiągania bieżących pożądanych wyników operacyjnych:
1. Wyraźnie określ cele i oczekiwania: Zapewnij pracownikom jasne wytyczne i cele operacyjne, które muszą osiągnąć. Umożliwienie Empowerment'u nie oznacza braku wytycznych. Jasne zrozumienie celów pozwala pracownikom skoncentrować się na kluczowych zadaniach.
2. Delegacja odpowiedzialności z umiarem: Delegacja nie oznacza, że szefowie rezygnują z odpowiedzialności za wyniki. Powinni dokładnie określić zakres uprawnień, które są przekazywane i regularnie monitorować postępy.
3. Rozwijanie umiejętności: Inwestowanie w rozwijanie umiejętności pracowników, aby byli w stanie skutecznie realizować swoje zadania. Wzrost kompetencji pozwoli im lepiej radzić sobie z bieżącymi wyzwaniami operacyjnymi. Już na poziomie planowania budżetów warto zaplanować inwestycje w kompetencje.
4. Zapewnienie wsparcia: Daj pracownikom wsparcie i zasoby, których potrzebują do osiągnięcia celów. Bądź gotów odpowiedzieć na pytania i udzielić wsparcia w razie potrzeby. Jeśli trudno o wsparcie wewnątrz organizacji, zapewnij wsparcie kontraktorów i wyspecjalizowanych ekspertów zewnętrznych.
5. Regularne informacje zwrotne dla pracowników: Zapewnij regularny feedback i ocenę wyników, aby pracownicy wiedzieli, jakie są ich mocne strony i w których obszarach mogą się poprawić.
6. Rozumienie priorytetów: Zrozum, że w niektórych sytuacjach może być konieczne zrezygnowanie z pewnych form Empowerment'u, aby pilnie zająć się nieprzewidzianymi problemami lub krytycznymi zagadnieniami. Niech to jednak nie stanie się regułą, lecz zaplanowanym trybem ratunkowym w krytycznych sytuacjach.
7. Kultura uczenia się: Buduj kulturę organizacyjną, w której uczenie się z błędów i eksperymentowanie są akceptowane. Wspieraj podejmowanie ryzyka i innowacyjne podejście.
8. Optymalizacja procesów: Regularnie oceniaj i optymalizuj procesy w organizacji, aby zminimalizować zbędne biurokratyczne ograniczenia i umożliwić sprawniejsze działanie.
9. Weryfikacja wyników i korekty: Monitoruj wyniki operacyjne i w razie potrzeby wprowadzaj korekty w podejściu Empowerment'u. Bądź elastyczny i gotów dostosować strategię w oparciu o realne potrzeby i sytuacje.
Pogodzenie Empowermentu z osiąganiem bieżących wyników wymaga zrównoważonego podejścia, które pozwoli pracownikom na rozwijanie swoich kompetencji i angażowanie się w podejmowanie decyzji, jednocześnie utrzymując kontrolę nad kluczowymi procesami i wynikami. Odpowiednie wyważenie tych elementów pozwala na osiągnięcie sukcesu zarówno na poziomie indywidualnym, jak i organizacyjnym.
Proces wprowadzenia Empowerment'u w organizacji rodzinnej może wymagać czasu i wysiłku, ale może przynieść wiele korzyści, takich jak wzrost zaangażowania pracowników, lepsze wyniki operacyjne i zdolność do elastycznego reagowania na zmieniające się warunki biznesowe.