OPRACOWANIE STRATEGII HR
OPRACOWANIE STRATEGII HR
O strategii HR
Strategia HR to długofalowa koncepcja zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, wyznaczająca kierunki, cele i zasady gospodarowania zasobami pracowniczymi w taki sposób by wspierać realizację strategii biznesowej firmy.
Dobrze zaprojektowana strategia personalna powinna zakładać dopasowanie potencjału pracowników do realizacji celów, jakie firma ma realizować w przyszłości. Strategia HR wyznacza standardy i wzory postępowania m.in. w zakresie: planowania zatrudnienia, określenia źródeł pozyskiwania pracowników, wypracowania odpowiednich procedur doboru, sposobu wdrożenia nowego pracownika do firmy, opracowania polityki rozwojowej oraz sposobów pozyskiwania informacji o potrzebach pracowników w zakresie rozwoju, opracowania i wdrożenia sformalizowanego systemu ocen a także spójnego systemu wynagrodzeń.
Dobrze zaprojektowana strategia personalna powinna zakładać dopasowanie potencjału pracowników do realizacji celów, jakie firma ma realizować w przyszłości. Strategia HR wyznacza standardy i wzory postępowania m.in. w zakresie: planowania zatrudnienia, określenia źródeł pozyskiwania pracowników, wypracowania odpowiednich procedur doboru, sposobu wdrożenia nowego pracownika do firmy, opracowania polityki rozwojowej oraz sposobów pozyskiwania informacji o potrzebach pracowników w zakresie rozwoju, opracowania i wdrożenia sformalizowanego systemu ocen a także spójnego systemu wynagrodzeń.
Dbamy o to by strategia HR:
- opierała się na strategii biznesowej firmy;
- była powiązana z misją i wartościami firmy;
- wzmacniała wspólne interesy pracowników i pracodawców;
- uwzględniała analizę otoczenia rynkowego;
- była wewnętrznie spójna;
- obejmowała wszelkie działania związane z zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, w tym planowanie zasobów ludzkich, dbanie o rozwój pracowników, adekwatne wynagradzanie, motywowanie, ocenianie oraz budowanie kontaktów interpersonalnych.
Decyzje personalne nie powinny być przypadkowe!
Potrzebujesz strategii? Skontaktuj się z nami a opracujemy ją dla Twojej firmy!
Etapy opracowania
ETAP I: ANALIZA
- Analiza strategii biznesowej przedsiębiorstwa oraz celów i wskaźników wyznaczonych dla przedsiębiorstwa i poszczególnych jednostek na kolejne lata.
- Analiza realizacji założonych celów w poprzednim roku. (Określenie, jakie działania zakończyły się sukcesem, co należy usprawnić, co wyeliminować w przyszłości etc.).
- Analiza otoczenia rynkowego.
ETAP II: DIAGNOZA
- Określenie mocnych i słabych stron zasobów personalnych w organizacji.
- Określenie kluczowych pracowników, zespołów, kompetencji z punktu widzenia realizacji przyszłych planów. (Odpowiedzenie na pytanie, jakie umiejętności i kompetencje pracowników będą organizacji potrzebne w przyszłości?)
- Zrewidowanie czy poziom wyników pracowników jest wystarczająco wysoki, aby spełnić wymagania związane ze strategią przedsiębiorstwa, tj. zwiększoną opłacalnością, wyższą wydajnością, czy też lepszą jakością lub poprawą obsługi klienta.
- Zdiagnozowanie czy obecna struktura organizacyjna, procesy i systemy sprostają wyzwaniom przyszłości.
- Określenie, jaki jest udział pracowników poszczególnych szczebli organizacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
- Zbadanie czy firma wykorzystuje umiejętności i możliwości pracowników możliwie najlepiej.
- Sprawdzenie czy firma wystarczająco inwestuje w rozwój kluczowych umiejętności i kompetencji pracowników.
ETAP III: WNIOSKI I OPRACOWANIE STRATEGII HR
Przedstawienie wniosków i rekomendacji z analizy, opracowanie strategii HR opartej na strategii biznesowej przedsiębiorstwa
Wypracowana strategia HR zawiera zasady i sposoby postępowania, które zapewnią:
- Odpowiednią liczbę pracowników wykwalifikowanych w sposób umożliwiający realizację zaplanowanej strategii (rekrutacja i selekcja).
- Możliwość oceny pracowników z uwzględnieniem realizowanej w organizacji strategii.
- Wspieranie zaangażowania pracowników (motywowanie) i zapewnienie im należytych warunków pracy do podejmowania działań na rzecz strategicznych celów organizacji.
- Systematyczne podnoszenie kompetencji pracowników (rozwój), ukierunkowane na dostosowanie ich kwalifikacji, zachowań, świadomości do wymagań warunkujących realizację celów strategicznych.
ETAP IV: WDROŻENIE STRATEGII
- Opracowanie kalendarza działań, z dookreśleniem, jakie działania powinny zostać podjęte, przez kogo i kiedy.
- Antycypacja potencjalnych problemów jakie mogą się pojawić i opracowanie dla nich rozwiązań.