Dokonywanie oceny jest procesem trudnym i wymagającym przygotowania. Osoby oceniające powinny posiadać wiedzę na temat posługiwania się systemem, właściwego przebiegu procesu ewaluacji, jak i sposobów unikania typowych błędów oceny. Nie mniej ważne jest przygotowanie do prowadzenia rozmów rozwojowych z ocenianymi pracownikami, dla których proces oceny jest zazwyczaj sytuacją mało komfortową i stresującą.
Często pracownicy mogą postrzegać ocenę jako atak na ich osobę. Koncentrują się wówczas na usprawiedliwianiu się, tłumaczeniu, odpieraniu argumentów i podważaniu oceny. Może się też zdarzyć, że pracownik ma poczucie winy i wyolbrzymia ocenę lub odnosi ją do całości swojej osoby. Postawy pracowników mogą być różne, czasem nawet skrajne, począwszy od braku zainteresowania rozmową, poprzez gniew, szok, płacz, wycofanie czy atak.
Dla Klientów, którzy zdecydowali się samodzielnie wdrożyć system ocen okresowych proponujemy szkolenie, które pomoże konsultantom wewnętrznym przygotować się do roli oceniającego jak i prowadzącego spotkanie rozwojowe.